riia

riia

Sabtu, 02 April 2011

tulisan 8 pkn

orang yang sudah meninggal keluarga besar saliman ..
tidak dipercaya dan tidak disangka padahal waktu itu beliau masih bercanda-canda ria, tiba-tiba adzan pun datang, beliau berkata anak nya "jaga ibu baik-baik, kalau mau ngutangin tapi jangan dilebihin bantu-bantu orang" anaknya pun terharu mndengar nya sambil ketawa-ketawa, beliau pun batuk tapi seperti kucing muntah, saya dan ibu saya pun kaget kenapa bapak saya batuk nya seperti itu, lalu beliau telah pergi. suami anaknya memeriksa detak jantungnya dan berkata udah tiada, lalu beliau dibawa ke RS Islam, saya pun berlari sekencang-kencangnya memberitahukan kepada bule saya, dan bule saya pun histeris mndengarnya ...
ketika itu saya mendapat kabar kalau beliau sudah tiada lagi pada saat dibawa ke RS, langsung hati saya pun menangis mendengar berita itu, saya hanya bisa menangis, ketika beliau tiba drumah saya dengan keadaaan terbaring dan kaku, saya melihat nya dan saya pun mengajiin kan ddepan beliau sambil keadaan menangis, malam pun tiba saya masih mendoakan beliau saya masih dihadapan beliau. orang-orang pun ikut melayat dan mendoakan nya. pagi pun tiba, beliau pun dimandikan dan saya pun ikut memandikannya. hal terakhir saya membisikkan beliau dengan pak maafin ria kalau ria punya salah sama bapak tak terasa air mata pun turun, ketika melihat nya sudah dikafanin dengan kain putih sepetih hati nya beliau semasa masi hidup, dan akhirnya beliau dikuburukan dibelakang daerah rumah saya, saya pun ikut melihatnya, abang saya yang turun kebawah dengan air mata dan tidak kesanggupannya untuk melihatnya. saya pun bahagia mempunyai ayah seperti beliau semoga beliau diterima disisi nya. amin ya rabbalamin :)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar